Rette opp alle feila fra i går - onsdag 3. april 2024

04/03/2024

Jeg hører på nye miksen som sønnen til Frank Zappa har gjort av legendariske Purple-skiva Machine Head, og som så ofte før i livet er jeg en stor fan av å kunne omskrive historien litt i de rette tilfeller. Jeg skulle gjerne ha latt en god produsent mikse om alt jeg noensinne har gjort av musikk tidligere, og jeg skulle gjerne hatt et propaganda-apparat som strøk over alt teit jeg har sagt og gjort de siste 57 år.

Når Dylans litt (for meg) anonyme skive Street Legal ble utgitt i ny miks for noen år siden forsvant alle mine innvendinger ovenfor albumet, og det er nå noe som jeg setter stor pris på å lytte på i høyt volum og stadig finne nye ting i lydbildet. Slik er det også med alt som Giles Martin har gjort med The Beatles de siste årene (er det bare tilfeldig at det er sønner av legender som får disse mikseoppdragene?). Disse nymiksene viser bare hvor ekstremt gode musikere John, Paul, George og Ringo var. Med ny miks og mastring overgår alle platene til Liverpoolgjengen fortsatt alt jeg hører av rocka pop for tiden.

Men det er Machine Head jeg hører på nå. Lydbildet er tungt, men tydelig, og låter moderne og tett. Jeg hadde også glemt hvor mange bra låter det egentlig er på skiva, og som har blitt liveklassikere for bandet. Jeg klarer til og med å høre utspilte Smoke On The Water med nye ører. Jeg vet ikke hva Dweezil har gjort med instrumentene, men jeg føler at hver eneste lille detalj er kulere, tyngre og tydeligere enn originalen. Hadde jeg hatt igjen hår så ville jeg headbanga foran høyttalerne mine her. Hele miksen låter også større i forhold til stereo og riktige klanger. Så et absolutt JA fra meg i forhold til å forbedre fortiden.

Det må jo være en god tanke å gjøre mesterverk litt mer oppdaterte for nye generasjoner? (men selvfølgelig fortsatt bevare originalene). Jeg har sett klassiske malerier bli projisert på hulevegger i Frankrike med surroundlyd, jeg har sett tredje utgave av A Star Is Born med min tids primadonna, jeg har sett gamle fotografier bli digitalt farvelagt, og jeg likte faktisk A Little Less Conversation. Så mens kranglinga pågår om KI/AI og fremtiden, så stiller jeg meg veldig positiv til å la ekte mennesker forbedre og friske opp vår gamle historie, og la så mange som mulig av nye unge mennesker over hele verden få en sjanse til å se og høre gamle mesterverk i utgaver som passer inn i nåtiden.

Lyttinga på Machine Head er gjort fra Spotify på et par Genelec-høyttalere med normale billige 4Sound-kabler, men jeg håper det er ok for alle analoge vinylfantaster der ute som har kjøpt hele boksen, og spilt den på millionklassehøyttalere med gullkabler. Det er viktig å ha en lytting man er vant til fra før av.

© 2022 Botten musikk
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started